Monday 24 September 2012

CUCI KOLON aka USUS

Apa Yang Anda Perlu Tahu Pasal Membersih Kolon

1. Keracunan dan Parasit
Mungkin anda pernah dengar beberapa dakwaan mengatakan bahawa kotoran yang masuk dalam badan anda akan menjadi racun.Tidak hanya itu, tapi semua akumulasi kotoran entah bagaimana menarik parasit berkembang dan boleh menyebabkan gejala seperti gas, diare, alergi, kembung dan bahkan kegatalan. Salah satu cara adalah dengan membersihkan usus.

2. Risiko Remedi Herbal
Hanya kerana rawatan herba mendakwa dan menjanjikan untuk membersihkan usus anda, ianya jarang mendapat kelulusan FDA. Ada sedikit sahaja yang mendapat kelulusan kerana ianya tidak terbukti selamat. Jika digunakan berkemungkinan menyebabkan kesan bahaya seperti ketidakseimbangan mineral, muntah-muntah, kram, dehidrasi, penipisan usus dan lain-lain.

3. Kebenaran
David L. Diehl, MD, profesor klinikal perubatan di New York University dan ketua endoskopi gastroinestinal di Bellevue Hospital Center dalam kajiannya menyebut bahawa membersihkan usus adalah tidak perlu kerana badan kita secara semulajadi menghilangkan kotoran, dan kotoran tidak duduk dalam usus selama bertahun-tahun seperti yang didakwa syarikat-syarikat penjual produk. Pembersihan usus mencegah badan dari menyerap nutrisi dan mineral dari makanan dalam usus. Pembersihan usus yang berulang kali juga boleh menyebabkan penipisan usus dan luka dalaman.

4. Kesan Sampingan Laxative
Ketika sembelit, ubat pembersih usus mampu memberi kelegaan sementara yang berkesan. Namun jika terlalu kerap menggunakannya, boleh menyebabkan sembelit menjadi lagi teruk dan kram di perut. Berhenti mengambilnya boleh menyebabkan gejala penurunan, seperti keletihan dan perubahan mood.

5. Cara Sihat Untuk Bersih
Pastikan anda mempunyai cukup serat dalam diet harian anda yang mana merupakan cara paling selamat dan berkesan untuk membersihkan usus anda. Perempuan dewasa perlukan 21 hingga 25 gram serat sehari secara purata manakala lelaki dewasa 30 hingga 38 gram. Serat terdapat dalam gandum, biji-bijian, buah-buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang-kacangan. Meningkatkan pengambilan serat secara berperingkat untuk badan menyesuaikan diri dengan makanan serat tinggi. Jika tidak anda akan berakhir menghasilkan gas lebih dari yang sepatutnya.



Bagaimana Memastikan Kolon Bersih?

1. Minum Air
Air memberi banyak manfaat kepada badan kita. Ia membantu mencegah dehidrasi, melancarkan sendi, mencuci racun atau toksik dan membantu pencernaan yang bermanfaat bagi usus besar. Menurut kajian, perempuan harus mengambil sekurang-kurang 2.7 liter air dan lelaki 3.7 liter sehari mengikut purata orang biasa.

2. Elakkan Lemak Tinggi
Diet tinggi lemak tepu boleh meningkatkan risiko kanser usus besar. Elakkan makanan seperti makanan segera, kurangkan daging merah, semua produk susu lemak dan apa saja dimasak atau disiapkan dalam minyak sawit dan kelapa. Baca dengan teliti label produk sebelum menggunakannya.

3. Tingkatkan Pengambilan Serat
Serat adalah zat bermanfaat yang tidak dapat dihuraikan oleh badan. Ini membantu toksin dan kotoran keluar daripada usus besar. Ia juga dapat mengurangkan kemungkinan sembelit kerana mempercepatkan masa transit produk buangan. Serat boleh didapati daripada makanan semulajadi. Tidak perlu bazir duit jika masih boleh makan seperti biasa.

4. Kurangkan Tabit Tidak Baik
Jumlah produk alkohol dan tembakau boleh menyebabkan masalah pada hati dan paru-paru. Ia juga meningkatkan risiko terkena kanser usus besar.

5. Bersenam
Bersenam banyak manfaat pada badan. Bersenam dapat membantu anda menjaga bera badan, meningkatkan peredaran dan boleh meningkatkan fungsi usus.

6. Ambil Beberapa Tumbuhan
Beberapa tumbuhan dapat diamalkan untuk membersihkan usus besar, membunuh parasit dan meningkatkan fungsinya. Antaranya seperti psyilium husks, alow vera, biji jintan, uva ursi, walnut hitam dan akar kunyit.

7. Berpuasa
Berpuasa juga membantu membersihkan kolon. Dengan mengambil minuman seperti air lemon, herbal, air buah, air sayuran. Lakukan untuk tiga hingga sepuluh hari. Ketika toksin mula dibebaskan, anda akan merasa sakit kepala, rasa lemah tidak bermaya dan kesan-kesan sampingan yang lain. Kesan ini hanya sementara, apa yang kita panggil ‘healing crisis‘.

1 comment:

  1. saya kongsikan tips bersihkan usus dr anda...semoga anda berjaya dunia & akhirat..
    jom singgah ke blog saya jika anda sudi, :)

    ReplyDelete